dimarts, 7 d’agost del 2012

Al·legacions veïns Canet de Fals

Generalitat de Catalunya
Departament de Territori i Sostenibilitat
Direcció General de Qualitat Ambiental
Av. Diagonal, 523-525
08029 – BARCELONA 


En relació amb l'expedient: B1AA1110027
......................................................................................................., amb DNI .............................,
amb domicili a efectes de notificacions a .................................................................................., en la seva condició de possible futur afectat,
 

EXPOSO
I.- Atès que en data 4 de juliol va tenir entrada al Registre General de l’Ajuntament de Fonollosa, sota el Núm. 762, la comunicació de la Direcció General de Qualitat Ambiental, sobre la sol·licitud d’autorització ambiental de l’empresa Efienergia S.L., referida a l’activitat de dipòsit controlat al paratge de Vinya d’en Tot, dins el terme municipal de Sant Mateu de Bages.
Atès que l’esmentat expedient es troba en tràmit d’informació pública, segons anunci publicat al DOGC número 6165 de data 6 de juliol de 2012, 

II.- Que dins el termini atorgat i mitjançant el present escrit, formula les següents al·legacions en base als següents fets i fonaments de dret :


AL.LEGACIONS:
PRIMERA.- L’emplaçament d’aquesta nova activitat es dintre el municipi de Sant Mateu de Bages, a uns 200 metres del límit amb el terme municipal de Fonollosa. L’emplaçament proposat per aquest dipòsit es dintre el sòl no urbanitzable del municipi de Sant Mateu de Bages, amb les qualificacions d’àrea preferentment agrícola, clau 3.1, protecció de la vegetació natural, clau 4, i regeneració ambiental i paisatgística, clau 7. Segons es preveu al Pla Territorial de les comarques centrals, aquest emplaçament està afectat, en part, per la qualificació de sòl de protecció especial i, en part, per sòl de protecció preventiva. En la memòria del projecte es justifica la compatibilitat amb la qualificació de la clau 3.1, assimilant el dipòsit a les instal·lacions d’interès públic, que inclouen equipaments educatius, esportius, sanitaris i similars. Aquesta assimilació es del tot forçada i excessiva si ens atenem a l’impacte
ambiental d’un abocador, encara que sigui controlat, i el comparem amb el que pot ocasionar una escola, un hospital o una instal·lació esportiva. Cal que es valori, per qui correspongui, la viabilitat d’aquesta assimilació, tot fonamentant-la amb principis jurídics i la i doctrina dels corresponents Organismes Públics i Judicials.


SEGONA.- Hi ha una contradicció flagrant entre l’ús de dipòsit per a residus i els autoritzables en clau 4, de protecció de la vegetació natural, a on es fa constar expressament, en les NN.UU., que: “ Els terrenys d’aquesta àrea no podran ser dedicats a utilitzacions que impliquin transformació del seu destí o de la naturalesa forestal o que lesionin el valor específic de la vegetació arbòria que hom vol protegir.” Es pretén justificar la part d’abocador emplaçada dintre l’àrea de regeneració paisatgística assimilant-ho a una actuació de regeneració ambiental. Aquesta assimilació pot entrar dintre el terreny del frau de llei ja que la materialització d’una actuació desitjable, com pot ésser la restauració d’una explotació a cel obert, no es pot fer amb qualsevol tipus de material, i molt
menys amb alguns que poden ser contaminants en major o menor grau, i per això s'ha de dipositar en un abocador controlat.


TERCERA.- Encara que la compatibilitat amb el Pla Territorial, i pel que fa al sòl de protección preventiva, es podria arribar a justificar, seguint el procediment de l’article 48 de la Dl 1/2010, de 3 d’agost del text refós de la Llei d’Urbanisme, no consta que aquest tràmit s’hagi completat, tot i
essent essencial per dictaminar la seva compatibilitat. En no haver-se completat aquest tràmit necessari, NO veig que sigui viable, en cap cas, acreditar la compatibilitat de l’ús d’abocador amb la qualificació de sòl de protecció especial, ni amb la de regeneració ambiental.


QUARTA.- Els articles 17 i 60 de la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambiental d’activitats, regulen el procediment de tramitació i efectes de l’informe de compatibilitat urbanística. En concret es fa constar que, si aquest informe és desfavorable, s’ha de dictar resolució que posi fi al procediment i arxivar les actuacions. Encara que la competència dominant
per l’emissió d’aquest informe recau en l’Ajuntament de Sant Mateu de Bages, s’ha de tenir en compte la proximitat amb el terme municipal de Fonollosa i molt en especial el nucli urbà de Canet de Fals, pertanyent al terme municipal de Fonollosa, i colin dant a la Vinya del Tot, de la mateixa manera que també hi són les explotacions agrícoles pertanyents al nucli de Fals de Can Serra i les
vinyes de Jaumandreu que tocarien amb les instal·lacions i que podrien veure's afectades amb important pèrdues econòmiques pels seus propietaris. Tanmateix és obligatori demanar la incidència sobre el Pla Territorial, que afecta tota la comarca del Bages i les altres que li són veïnes, tràmit que no s'ha efectuat i que pot donar lloc a la nul·litat de tot el projecte.
Tot i que desconeixem el contingut de l’informe emès per l’Ajuntament de Sant Mateu de Bages, tota vegada que no s’ha inclòs en la documentació exposada al públic via web, i tampoc s’ha pogut consultar presencialment a la Direcció General de Qualitat Ambiental, ens hem de ratificar en que l’ús d’abocador és totalment incompatible amb les qualificacions del sòl regulades pel planejament urbanístic i territorial. Si és el cas, i els òrgans competents ho creuen adient, es pot tramitar una modificació de planejament, que prevegi específicament la compatibilitat d’usos o alteri la qualificació del sòl afectat per l’abocador,però per això s'hauria de endegar tot el procés i fer-ho conforme a llei. En tots els casos cal que es disposi de l’aprovació prèvia del projecte per part de la Comissió Territorial d’Urbanisme de les Comarques Centrals, seguint el tràmit de l’article 48 del D. 1/2010, de 3 d’agost del text refós de la Llei d’Urbanisme o, alternativament, de l’aprovació definitiva, feta per la mateixa Comissió, de la modificació del planejament urbanístic i territorial.


CINQUENA.- La tramitació de l’expedient es fa en base a una documentació tècnica titulada “Restauració d’activitat extractiva d’argila mitjançant el rebliment amb bales de materials adequats al T.M. de Sant Mateu de Bages”, quan, en la realitat, es tracta d’un abocador controlat de material embalat. En tot cas, també caldria especificar la naturalesa i d'on provenen aquests materials
adequats per veure si és compatible amb l'Estatut d'Autonomia, on queda clar que cadascuna de les Vegueries gestionaria les seves deixalles. Per demostrar que ens trobem davant un abocador, ho diu la mateixa documentació inclosa a la memòria del projecte, segons els següents extractes del text refós del Projecte:
- En l’informe Iberpotash S.A., es fa referència a una instal·lació de “vertedero de residuos”.
- Es fa constar que, per al replenat, es farà servir material embalat, procedent d’estació de triatge, i utilitzant elements no “valoritzables”.
- Es preveu la producció de 3.042,7 tones de lixiviat a l’any.
- Es preveu que el material de replenat contingui fins a un 15 % de matèria orgànica. Si tenim en compte que el volum anual aportat es de 110.000 tones, tindrem un abocador al que s’aporten 16.500 tones de matèria orgànica cada any.
- Es preveu un sistema de desgassificació per compensar la fermentació de la materia orgànica, encara que no s’avaluen els seus efectes mediambientals, sí bé queda molt ben detallat l'efecte sobre el medi ambient del maquinari utilitzat. El fet de no reflectir-ho podría amagar dades que no interessa a Efienergia, S.L. que siguin públics. Aquest defecte de forma, considerem, ha de ser subsanat i tornat a redactar si s'escau i no es considera nul.


D’acord amb el que consta a la documentació que s’ha pogut consultar, en aquest abocador s’hi admetran els següents residus:
Codi Tipus de residu:

020104 Residus plàstics
030307 Deixalles de pasta de paper i cartró
030308 Residus procedents de la classificació de cartró
040109 Residus de confecció i acabat de pell (orgànics)
040209 Residus de materials compostos: tèxtils, elastòmers, plastòmers
040215 Residus d’acabats
040221 Residus de fibres tèxtils no processades
040222 Residus de fibres tèxtils processades
070213 Residus de plàstic
070514 Residus sòlids no especificats al codi 070513
150101 Envasos de paper i cartró
150102 Envasos de plàstic
150103 Envasos de fusta
150104 Envasos metàl·lics
150105 Envasos compostos
150108 Envasos mixtos
150109 Envasos tèxtils
150203 Absorbents, materials de filtració, draps de neteja
160119 Plàstics provinents de vehicles
170604 Materials d’aïllament i materials de construcció que contenen amiant
170802 Materials de construcció a base de guix
190401 Residus vitrificats
190801 Residus de garbellament
191208 Residus tèxtils
191210 Residus combustibles derivats de residus
191212 Altres residus diferents del codi 191211
191302 Residus sòlids provinents de la recuperació de sòls


En base a les consideracions dels apartats anteriors, ens trobem davant la tramitació d’unexpedient d’activitat per un abocador controlat de residus, que es pretén instal·lar sobrel’emplaçament anomenat Vinya d’en Tot, al terme municipal de Sant Mateu de Bages, dintre el sòl no urbanitzable, amb  qualificació urbanística i territorial incompatible.


SISENA
L'empresa Titular i la Consultora pertanyen al tècnic que signa el projecte: Lluís Basiana i Obradors. Si bé això és un acte privat i la llei ho permet, considero que, en tractar-se d'un tema públic i referent al medi ambient, èticament és inadmissible i la mateixa Administració hauria de demanar que, en refer l'estudi (si s'escau), tota la supervisió es fes a través d'una entitat neutra per evitar possibles conflictes ulteriors a l'Administració si el projecte no compleix amb la normativa i es produïssin inmissions en forma de gasos contaminants als veïns de Canet de Fals i a les explotacions agràries de Fals. Tanmateix fóra coherent i lògic, que el control del material aportat fóra efectuat per una empresa externa i neutral enlloc de fer-ho la mateixa empresa explotadora, cosa que demanem que, en refer l'estudi (si s'escau), també es tingui en compte.


SETENA
S'hauria de comprovar per l'organisme competent si el pont que travessa el riu Cardener a Callús està preparat per un trànsit continu de camions de gran tonatge. Aquest punt tampoc no està contemplat al Projecte i no és bala dí, doncs un trencament del mateix podria produïr estralls indesitjables.


VUITENA
Tenir en compte que a pocs quilòmetres s'està fent el desdoblegament de l'Eix Transversal, que ha provocat moltíssims metres cúbics de terres argiloses de les quals l'empresa concessionària d'aquella obra se n'ha de fer càrrec i els municipis afectats per l'amuntegament de terres pressionen perquè siguin extretes dels seus termes. El Municipi de Sant Mateu de Bages podria
oferir-se a acollir-les a La Vinya del Tot i resoldre el problema de la manera més econòmica pel contribuent (cost zero) i ecològicament més efectiva, podent després fer plantades d'arbres en la que estaria molt orgullós d'ajudar.


Per tot l’exposat anteriorment,
DEMANO
Que tingueu per presentat el present escrit d’al·legacions i procediu a deixar sense efectes la tramitació de sol·licitud d’autorització ambiental número d’expedient B1AAI110027, per ésser incompatible amb la normativa urbanística i territorial, i conseqüentment procediu a tramitar una la modificació de planejament, que prevegi específicament la compatibilitat d’usos o alteri la
qualificació del sòl afectat per l’abocador. En tots els casos cal que es disposi de l’aprovació prèvia del projecte per part de la Comissió Territorial d’Urbanisme de les Comarques Centrals, seguint el
tràmit de l’article 48 del D. 1/2010, de 3 d’agost del text refós de la Llei d’Urbanisme o, alternativament, de l’aprovació definitiva, feta per la mateixa Comissió, de la modificació del planejament urbanístic i territorial.
Tenint en compte els articles 41 i ss. de la L 30/92 LRJPAC de 26 de Novembre. Confiem en la vostra tutela i ressolució d'aquestes al·legacions conforme a Dret.


A Canet de Fals, el 5 d’agost de 2012
Signat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada