dimarts, 7 d’agost del 2012

Decret al·legacions Consell Comarcal de Bages


Assumpte: Al·legacions a la sol·licitud d’autorització ambiental amb declaració d’impacte ambiental per exercir activitat d’un dipòsit controlat de classe II de residus no perillosos al terme municipal de Sant Mateu de Bages.


DECRET PRESIDÈNCIA núm. 312/12


Adriana Delgado Herreros, presidenta del Consell Comarcal del Bages.

Atès que en compliment del que disposa l’article 20 de la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control de les activitats, se sotmet a informació pública la documentació que acompanya la sol·licitud d’autorització ambiental amb declaració d’impacte ambiental formulada per l’empresa Efienergia, SL, per exercir l’activitat d’un dipòsit controlat de classe II de residus no perillosos en l’àmbit d’una activitat extractiva d’argiles mitjançant bales de materials adequats, amb emplaçament previst al terme de Sant Mateu de Bages, al paratge de la Vinya d’en Tot (DOGC Num. 6165 de 6/7/12).

Atès que el termini per a la presentació d’al·legacions finalitza el dia 10 d’agost de 2012.

Atès que el projecte d’activitat proposa la utilització del vas deixat per l’activitat extractiva com a dipòsit controlat de residus i que aquesta activitat pot tenir una repercussió comarcal, s’ha considerat oportú analitzar la informació sotmesa a informació pública.

Considerant les potestats atribuïdes a la presidència per l’article 13 del Text refós de la Llei de l’Organització comarcal de Catalunya – DL 4/2003.

RESOLC

PRIMER.- Aprovar les al·legacions a presentar davant del Departament de  Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya a la documentació que acompanya la sol·licitud d’autorització ambiental amb declaració d’impacte ambiental, formulada per l’empresa Efienergia, SL, per exercir l’activitat d’un dipòsit controlat de classe II de residus no perillosos en l’àmbit d’una activitat extractiva d’argiles mitjançant bales de materials adequats, amb emplaçament previst al terme municipal de Sant Mateu de Bages i que es relacionen a continuació:



AL·LEGACIONS

Sobre la disposició de residus a la comarca, l’origen dels residus utilitzats i l’interès territorial de l’activitat

Com a primer punt considerem important remarcar que actualment la comarca del Bages ja disposa de diverses instal·lacions de disposició de residus. El Bages compta amb un dipòsit controlat a Manresa, que acull els residus no especials de tots els municipis de la comarca (menys Cardona que els diposita al Solsonès) i que és gestionat pel Consorci del Bages per a la gestió de residus. Aquest dipòsit controlat, que accepta residus d’origen municipal i privat, no preveu la finalització de la seva vida útil a curt o mig termini. A banda, existeixen a la comarca altres dipòsits controlats per a residus inerts.

Cal remarcar també que el Pla Territorial Sectorial d’Infraestructures de Gestió de Residus Municipals de Catalunya (aprovat pel Decret 16/2010 de 16 de febrer) no preveu la instal·lació de cap més infraestructura per a la disposició de residus a la comarca del Bages, sinó que només es refereix a l’ampliació del dipòsit controlat de Manresa existent  (amb una inversió prevista de 4.500.000 €)

Per tant, les necessitats de la comarca en disposició de residus estan cobertes a curt i mig termini, essent innecessària en aquests moments l’adequació d’un nou emplaçament a tal efecte.

En els darrers  anys la quantitat anual de residus dipositats a Manresa ha estat de l’ordre de 60.000 – 70.000 tn/any. És interessant contrastar aquesta dada amb la quantitat de material embalat que preveu el projecte de rebliment de l’activitat extractiva de Sant Mateu. En aquest cas, la previsió és de 110.000 tn anuals de residus, que representen de l’ordre d’un 70% més del rebuig generat al Bages i dipositat al dipòsit comarcal.

Tenint en compte la producció de residus de la comarca, l’existència d’un dipòsit comarcal i el format embalatjat a origen dels materials dipositats a l’activitat, és d’esperar que els residus provinguin de fora de la comarca.

Considerant els impactes ambientals que es deriven del transport (consum energètic, emissions a l’atmosfera – especialment de gasos d’efecte hivernacle- , etc.), cal prioritzar la gestió dels residus en les proximitats on es produeixen.

Aquest origen extracomarcal dels residus posa en dubte l’interès territorial de l’activitat per la comarca del Bages, més enllà de la restauració morfològica de l’activitat extractiva, una activitat que, de fet, ja compta amb el seu projecte de restauració que hauria d’executar el seu titular. Malgrat la restauració plantejada en el projecte de restauració inicial de l’activitat extractiva no restitueix la morfologia inicial de la zona, és important remarcar que no comporta el mateix risc ambiental, no condiciona de la mateixa manera els usos posteriors a la clausura, ni requereix del control i manteniment posterior que sí que requereix una restauració feta amb bales de residus.

A nivell sòcio-econòmic, l’activitat pot incidir positivament en l’ocupació indirecta, però també pot causar perjudicis al sector del turisme rural i de natura. Quant a l’ocupació directa, l’estudi econòmic només contempla la contractació d’un encarregat i tres operaris durant els 6 anys que dura l’activitat, essent, per tant, pràcticament irrellevant.


Sobre el règim de protecció del sòl ocupat per l’activitat segons planejament i la proximitat de torrents

D’acord amb el Pla Territorial Parcial de les Comarques Centrals l’emplaçament de l’activitat es troba majoritàriament en sòl de protecció preventiva, si bé una petita part ocupa sòl de protecció especial (coincidint amb el pas de dos torrents molt pròxims a l’activitat).

Aquesta categoria dominant de protecció preventiva admet, en casos justificats, la implantació d’activitats o instal·lacions de valor estratègic general i d’especial interès per al territori. Si bé el Pla Territorial considera les plantes de tractament de residus d’interès públic, també determina que l’avaluació de l’interès territorial de l’actuació ha de tenir en compte el valor estratègic d’aquesta per al desenvolupament territorial i/o l’interès supramunicipal. D’acord amb el Pla l’avaluació de l’interès territorial es farà també en funció de la qualitat, potencialitat i localització del sòl que es proposa transformar i de la consideració de possibles alternatives. Els motius per a fonamentar l’interès territorial de l’actuació són les millores que pot representar per al territori en termes d’equipament, medi ambient, desenvolupament econòmic, projecció internacional, cohesió social o qualitat de vida.

En relació a la protecció especial que afecta una petita part de l’àmbit de l’activitat, la normativa del Pla Territorial estableix que hi són incompatibles totes aquelles actuacions d’edificació o de transformació del sòl que puguin afectar de forma clara els valors que motiven la protecció especial i que no s’autoritzaran activitats en sòl de protecció especial si hi ha alternatives raonables d’ubicació en sòls de protecció preventiva o territorial.

El projecte que es planteja aprofita els vas excavat per una activitat extractiva per a emplaçar-hi un dipòsit controlat de residus embalatjats. Atès la previsió d’origen extracomarcal dels residus i atès que l’activitat ja té un pla de restauració alternatiu, no es considera fonamentat l’interès territorial de l’activitat. També es posa en dubte l’oportunitat de la proposta: en l’estudi d’impacte ambiental s’avalua com a alternativa la utilització d’altres indrets del Bages (majoritàriament no coincidents amb activitats extractives per restaurar) per a la instal·lació d’un dipòsit de residus que, com s’ha deduït, ha d’acollir materials de fora de la comarca. No s’avaluen altres ubicacions més pròximes a l’origen dels residus, que és el què s’hauria de fer tenint en compte que el plantejament d’aquesta alternativa porta a pensar que l’objectiu principal de l’activitat és el dipòsit de residus i no la restauració ambiental d’una activitat extractiva.

Si bé és cert que l’ocupació física de l’activitat en sòl de protecció especial és petita en proporció a la superfície total del sòl utilitzat, el potencial d’afectació d’aquest sòl s’ha de considerar per la presència dels torrents, que, de fet, la pròpia activitat preveu utilitzar per evacuar les aigües superficials que es puguin retornar a llera. Així, i malgrat s’adoptin totes les mesures adequades, el risc ambiental d’afectació d’aquest sòl existeix.


Sobre les possibles molèsties causades als nuclis poblats pròxims

L’activitat projectada està propera a nuclis poblats. Destaca la proximitat dels següents nuclis de població del municipi veí de Callús:

§  Els Manxons,  El Cortès i Cal Cavaller es troben a 1-1,5 km en línia recta
§  El nucli urbà de Callús es troba a menys de 2 km en línia recta

Menys pròxims, però també a poca distància, es troben els següents nuclis:
§  Sant Mateu de Bages es troba a uns 2,6 km (a l’Ajuntament)
§  El nucli de Sant Martí de Torroella es troba a menys de 3 km
§  La urbanització de Canet de Fals es troba a uns 3,4 km

La documentació sotmesa a informació pública de l’activitat no considera la proximitat d’aquests nuclis.

A banda, existeix una masia (la Portella) molt pròxima a l’activitat, unes granges, una fàbrica (CEMSA) i un dipòsit de runes, que l’estudi d’impacte ambiental de l’activitat ja considera.

L’estudi d’impacte ambiental analitza bona part dels vectors que poden provocar molèsties a l’entorn de l’activitat i proposa mesures correctores i de control adequades, però omet un impacte que considerem que pot ser  important: els possibles problemes d’olors generats pels residus (encara que estiguin embalats i que la fracció de matèria orgànica sigui inferior al 15%).

Demanem, per tant, que s’avaluïn els possibles impactes per olors en les zones pròximes (incloent els nuclis esmentats a l’inici de l’apartat) i que, tal i com es demana en la resolució d’aprovació prèvia del projecte per part de l’Ajuntament de Sant Mateu de Bages en el tràmit d’aprovació de l’actuació en sòl no urbanitzable, el promotor de l’activitat aporti un estudi de vents per avaluar la possible implementació de mesures addicionals per protegir els nuclis habitats de l’entorn de l’activitat.

Quant a l’accés a l’activitat, el projecte diu que es realitzarà des de la carretera de Callús a Sant Mateu de Bages (BV 3003), al pk 2,0. Tenint en compte el trajecte habitual seguit pels vehicles pesants que accedeixen a la zona, per tal d’evitar el pas pel centre de Callús, és previsible que els camions que accedeixin a l’activitat (uns 3 vehicles/hora, segons dades del projecte) passin pels nuclis poblats de Can Cavaller i Els Manxons.

Caldria tenir en compte, doncs les molèsties causades per l’augment de la intensitat de trànsit produïda per la circulació de camions de transport dels residus als nuclis habitats de la comarca. Aquests impactes no es contemplen en el projecte d’activitat.


Sobre les excavacions prèvies a realitzar i la morfologia resultant a la clausura

Analitzada tota la documentació del projecte d’activitat es detecten incongruències molt importants en relació als moviments de terres que es realitzaran per a la preparació del vas del dipòsit de residus:

§  A la memòria s’indica:
“El rebaix de terreny per a l’adequació del vas serà realitzat per EFIENERGIA, S.L. Els materials heterogenis i no compactats acumulats seran correctament dipositats en abocador de terres i runes de la construcció. Es portarà a terme un sanejament i regularització de la superfície de les bermes i talussos resultants per tal de deixar-los en condicions de col.locar-hi els elements d’impermeabilització i drenatge dels flancs laterals. A la zona de les basses caldrà realitzar un rebaix de terreny en funció de la profunditat de cada bassa. El tal.lus resultant es regularitzarà per permetre la col.locació de les impermeabilitzacions corresponents.”

§  En l’estudi d’impacte ambiental s’indica:
-          En relació al condicionament inicial del terreny: “El rebliment amb bales es portarà a terme en el vas resultant de l’activitat extractiva. En aquest sentit no caldrà realitzar rebaixos del terreny. Es portarà a terme un sanejament i regularització de la superfície... (idem memòria)”
-          En relació al relleu: “Actualment l’àmbit objecte de l’actuació està format per un clot poc uniforme generat per l’activitat extractiva, de manera que serà necessari realitzar un seguit d’actuacions prèvies per tal de condicionar i sanejar la superfície, que es detallen a continuació:
o   Moviment de terres a tota la superfície d’afectació, amb retirada i conservació de les terres que s’utilitzaran posteriorment durant el funcionament de l’activitat.
o   Adequació d’una zona per ubicar-hi la caseta de recepció i control, amb la bàscula de pesatge.
o   Cal remarcar que totes les terres extretes durant les tasques de condicionament de la zona seran conservades i utilitzades posteriorment en les tasques d’explotació de l’activitat, concretament, en la capa de separació entre les fileres de bales i, en aquest sentit, no implicarà cap impacte negatiu.”

§  En el pressupost es contemplen dues partides relatives a l’excavació i transport de terres, amb els següents amidaments:
-          Excavació en zona de desmunt, de terreny compacte, amb mitjans mecànics i càrrega sobre camió: 13.265 m3 (preu 0,95 €/m3)
-          Transport de terres per a reutilitzar en obra, amb camió de 20 t i temps d’espera per a la càrrega amb mitjans mecànics, amb un recorregut de menys de 5 km (preu 0,65 €/m3)”

Atenent a la documentació escrita,  doncs, no es preveu que hi hagi moviments de terres d’importància. En canvi, si s’analitzen els plànols del projecte d’activitat[1], es detecta que els moviments de terres a realitzar per a la preparació del vas seran molt importants. S’ha fet una estimació en base als perfils transversals i es calcula que per assolir les cotes previstes per la preparació del vas en el plànol d’equips i instal·lacions generals, caldrà excavar de l’ordre de 900.000 m3, molt allunyats dels 13.265 m3 amidats al pressupost. Tenint en compte que el volum total brut del vas és de 1.051.309 m3, és evident que la major part del vas del dipòsit serà excavat i no aprofitat dels forats deixats per l’activitat extractiva.

A banda de les inconsistències dels documents de la memòria i l’estudi d’impacte ambiental, aquest càlcul estimatiu qüestiona un dels objectius fonamentals de l’activitat, que és la restauració d’una activitat extractiva. Així, l’activitat projectada acaba aprofitant simplement un espai degradat per a la instal·lació d’un dipòsit de residus. Cal recordar que l’activitat extractiva ja disposa del seu pla de restauració sense bales de residus, pla que, lògicament, no suposa fer encara més gran el vas excavat.

Constatat, doncs, que el volum de material excavat serà molt important, cal qüestionar quina serà la destinació del que  no s’aprofiti a l’activitat.

A nivell estimatiu, i considerant el preu de l’ITeC per excavació en zona de desmunt, de terreny compacte i càrrega sobre camió (2,53 €/m3), el cost només d’excavació (sense considerar el transport a menys de 5 km), ascendeix a 2.277.000 €.

Per altra banda, analitzant el plànol 15 de clausura i control i imatges de l’activitat extractiva, es constata que la morfologia del terreny resultant de la clausura del dipòsit no es correspon, en alguna zona, amb la inicial del terreny, ja que  incorpora el relleu deixat per les escombreres de la pròpia activitat extractiva.


Sobre la revegetació de clausura

El projecte d’activitat preveu el segellament del rebliment d’acord amb la normativa vigent. Fet el segellament, es contempla la revegetació del terreny, que, d’acord amb el plànol nº14 de detalls de restauració, es planteja de la següent manera:

§  Plataformes: sembra de protecció amb fenàs, margall i gram.
§  Talussos: plantació d’espècies arbustives de la zona a raó d’un peu cada 2 m2 amb marfull, aladern, llentiscle i garric, sobre sembra de protecció de fenàs, margall i gram.
§  A resta exterior: plantació amb arbres de la zona a raó d’1 peu cada 8 metres lineals amb alzina i roure.

Es constata que a la plataforma, que és la superfície més important, no es planteja fer cap plantació arbòria ni arbustiva. Es desconeix quin és l’ús futur que es donarà a l’espai restaurat, però seria adequat conèixer-lo abans de plantejar la revegetació de la plataforma.

Es constata també que, si bé es preveu la revegetació amb espècies arbòries i arbustives en els plànols, aquestes no estan pressupostades. En el pressupost  de l’activitat només es preveu hidrosembra. Caldria, doncs, incorporar les partides de plantació d’arbres i arbusts, que podrien ser majors a les previstes inicialment en funció de l’ús futur que es doni a la plataforma.


Sobre el sistema preventiu de desgassificació i el control de gasos postclausura

El projecte d’activitat planteja la implantació d’un sistema de gassificació a nivell preventiu amb drenatges i torxes, però en la fase de control i manteniment postclausura no preveu el control d’emissió de gasos. Tenint en compte que els residus admesos poden contenir fins a un 15% de matèria orgànica, al final de la vida útil del dipòsit hi podrien haver unes 16.500 tn de residus orgànics que produiran les corresponents emissions a l’atmosfera (d’entre les que destaquem les emissions de metà, per la seva contribució a l’efecte hivernacle). Considerem, doncs, que cal incloure el control de gasos en les operacions de control i manteniment postclausura, tal i com s’estableix en el Decret 1/1997, de 7 de gener, sobre la disposició del rebuig dels residus en dipòsits controlats.


En resum,

Les al·legacions fetes posen en dubte l’interès comarcal de l’activitat, qüestionen que l’activitat plantejada sigui, des del punt de vista ambiental, l’alternativa més adequada per a la restauració de l’activitat extractiva existent i posen de manifest una sèrie de qüestions a considerar en l’avaluació ambiental i l’autorització de l’activitat.



SEGON.- Comunicar l’adopció d’aquest acord al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i a l’Ajuntament de Sant Mateu de Bages i sol·licitar que se’ns consideri administració afectada per trobar-se l’àmbit d’actuació de l’activitat dins la nostra comarca i se’ns doni tràmit audiència de les resolucions que s’elaborin, d’acord amb allò establert a la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats, tenint en compte que l’àmbit de localització de l’activitat es troba dins la comarca del Bages.


TERCER.- Ratificar aquest decret en la propera sessió plenària que es realitzi.


A Manresa, el dia vuit d’agost de dos mil dotze.


La Presidenta                                                                                             Davant meu,
                                                                                                                      La secretària


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada