dimarts, 7 d’agost del 2012

Al·legacions Ajuntament de Fonollosa


Generalitat de Catalunya
Departament de Territori i Sostenibiltiat
Direcció General de Qualitat Ambiental
Av. Diagonal, 523-525
08029 – BARCELONA



En. JAUME SERAROLS BELTRAN, Alcalde - President de l’Ajuntament de Fonollosa i en el seu nom i representació en virtut de les atribucions conferides en l’art.53.1.k) del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril , per mitjà del qual s‘aprova el text refós de la llei Municipal i de Règim local de Catalunya,

EXPOSA

I.- Atès que en data 4 de juliol va tenir entrada en aquest Registre General de l’Ajuntament, sota el Núm. 762, la comunicació de la Direcció General de Qualitat Ambiental, sobre la sol.licitud d’autorització ambiental de l’empresa Efienergia S.L., referida a l’activitat de dipòsit controlat al paratge de Vinya d’en Tot, dins el terme municipal de Sant Mateu de Bages.
Atès que l’esmentat expedient es troba en tràmit d’informació pública, segons anunci publicat al DOGC número 6165 de data 6 de juliol de 2012,

II.- Que dins el termini atorgat i mitjançant el present escrit, formula  les següents al.legacions en base als següents fets i fonaments de dret :

AL.LEGACIONS:

PRIMERA.- L’emplaçament d’aquesta nova activitat es dintre el municipi de Sant Mateu de Bages, a uns 200 metres del límit amb el terme municipal de Fonollosa. L’emplaçament proposat per aquest dipòsit es dintre el sòl no urbanitzable del municipi de Sant Mateu de Bages, amb les qualificacions d’àrea preferentment agrícola, clau 3.1, protecció de la vegetació natural, clau 4, i regeneració ambiental i paisatgística, clau 7. Segons es preveu al Pla Territorial de les comarques centrals, aquest emplaçament està afectat, en part, per la qualificació de sòl de protecció especial i, en part, per sòl de protecció preventiva.
En la memòria del projecte es justifica la compatibilitat amb la qualificació de la clau 3.1, assimilant el dipòsit a les instal·lacions d’interès públic, que inclouen equipaments educatius, esportius, sanitaris i similars. Aquesta assimilació es del tot forçada i excessiva si ens atenem a l’impacte ambiental d’un abocador, encara que sigui controlat, i el comparem amb el que pot ocasionar una escola, un hospital o una instal·lació esportiva. Cal que es valori, per qui correspongui, la viabilitat d’aquesta assimilació.

SEGONA.- Hi ha una contradicció flagrant entre l’ús de dipòsit per a residus i els autoritzables en clau 4, de protecció de la vegetació natural, a on es fa constar expressament, en les NN.UU., que:
“ Els terrenys d’aquesta àrea no podran ser dedicats a utilitzacions que impliquin transformació del seu destí o de la naturalesa forestal o que lesionin el valor específic de la vegetació arbòria que hom vol protegir.”

Es pretén justificar la part d’abocador emplaçada dintre l’àrea de regeneració paisatgística assimilant-ho  a una actuació de regeneració ambiental. Aquesta assimilació pot entrar dintre el terreny del frau de llei ja que la materialització d’una actuació desitjable, com pot ésser la restauració d’una explotació a cel obert, no es pot fer amb qualsevol tipus de material, i molt menys amb alguns que poden ser contaminants en major o menor grau, i per això es dipositen en un abocador controlat.

TERCERA.- Encara que la compatibilitat amb el Pla Territorial, i pel que fa al sòl de protecció preventiva, es pot arribar a justificar, seguint el procediment de l’article 48 de la Dl 1/2010, de 3 d’agost del text refós de la Llei d’Urbanisme, no consta que aquest tràmit s’hagi completat, tot i essent essencial per dictaminar la seva compatibilitat. NO veiem que sigui viable, en cap cas, acreditar la compatibilitat de l’ús d’abocador amb la qualificació de sòl de protecció especial, ni amb la de regeneració ambiental.

QUARTA.- Els articles 17 i 60 de la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambiental d’activitats, regulen el procediment de tramitació i efectes de l’informe de compatibilitat urbanística. En concret es fa constar que, si aquest informe és desfavorable, s’ha de dictar resolució que posi fi al procediment i arxivar les actuacions. Encara que la competència dominant per l’emissió d’aquest informe recau en l’Ajuntament de Sant Mateu de Bages, s’ha de tenir en compte la proximitat amb el terme municipal de Fonollosa, i la incidència sobre el Pla Territorial, que afecta tota la comarca del Bages i les altres que li són veïnes.
Tot i que desconeixem el contingut de l’informe emès per l’Ajuntament de Sant Mateu de Bages, tota vegada que no s’ha inclòs en la documentació exposada al públic via web, i tampoc s’ha pogut consultar presencialment a la Direcció General de Qualitat Ambiental, ens hem de ratificar en que l’ús d’abocador és totalment incompatible amb les qualificacions del sòl regulades pel planejament urbanístic i territorial. Si és el cas, i els òrgans competents ho creuen adient, es pot tramitar una modificació de planejament, que prevegi específicament la compatibilitat d’usos o alteri la qualificació del sòl afectat per l’abocador. En tots els casos cal que es disposi de l’aprovació prèvia del projecte per part de la Comissió Territorial d’Urbanisme de les Comarques Centrals, seguint el tràmit de l’article 48 del D. 1/2010, de 3 d’agost del text refós de la Llei d’Urbanisme o, alternativament, de l’aprovació definitiva, feta per la mateixa Comissió, de la modificació del planejament urbanístic i territorial.

CINQUENA.- La tramitació de l’expedient es fa en base a una documentació tècnica titulada “Restauració d’activitat extractiva d’argila mitjançant el rebliment amb bales de materials adequats al T.M. de Sant Mateu de Bages”, quan, en la realitat, es tracta d’un abocador controlat de material embalat.
Que ens trobem davant un abocador ho demostra la mateixa documentació inclosa a la memòria del projecte, segons segueix:
-          En l’informe Iberpotash S.A., es fa referència a una instal·lació de “vertedero de residuos”.
-          Es fa constar que, per al replenat, es farà servir material embalat, procedent d’estació de triatge, i utilitzant elements no “valoritzables”.
-          Es preveu la producció de 3.042,7 tones de lixiviat a l’any.
-          Es preveu que el material de replenat contingui fins a un 15 % de matèria orgànica. Si tenim en compte que el volum anual aportat es de 110.000 tones, tindrem un abocador al que s’aporten 16.500 tones de matèria orgànica cada any.
-          Es preveu un sistema de desgassificació per compensar la fermentació de la matèria orgànica, encara que no s’avaluen els seus efectes mediambientals.

D’acord amb el que consta a la documentació que s’ha pogut consultar, en aquest abocador s’hi admetran els següents residus:

              Codi                 Tipus de residu


            020104             Residus plàstics
            030307             Deixalles de pasta de paper i cartró
            030308             Residus procedents de la classificació de cartró
            040109             Residus de confecció i acabat de pell
            040209             Residus de materials compostos: tèxtils, elastómers, plastómers
            040215             Residus d’acabats
            040221             Residus de fibres tèxtils no processades
            040222             Residus de fibres tèxtils processades
            070213             Residus de plàstic
            070514             Residus sòlids no especificats al codi 070513
            150101             Envasos de paper i cartró
            150102             Envasos de plàstic
            150103             Envasos de fusta
            150104             Envasos metàl·lics
            150105             Envasos compostos
            150108             Envasos mixtos
            150109             Envasos tèxtils
            150203             Absorbents, materials de filtració, draps de neteja
            160119             Plàstics provinents de vehicles
            170604             Materials d’aïllament i materials de construcció que contenen amiant
            170802             Materials de construcció a base de guix
            190401             Residus vitrificats
            190801             Residus de garbellament
            191208             Residus tèxtils
            191210             Residus combustibles derivats de residus
            191212             Altres residus diferents del codi 191211
            191302             Residus sòlids provinents de la recuperació de sòls

En base a les consideracions dels apartats anteriors, ens trobem davant la tramitació d’un expedient d’activitat per un abocador controlat de residus, que es pretén instal·lar sobre l’emplaçament anomenat Vinya d’en Tot, al terme municipal de Sant Mateu de Bages, dintre el sòl no urbanitzable, amb qualificació urbanística i territorial incompatible.
Per tot l’exposat anteriorment,

DEMANA

Que tingueu per presentat el present escrit d’al·legacions i procediu a deixar sense efectes la tramitació de sol·licitud d’autorització ambiental número d’expedient B1AAI110027, per ésser incompatible amb la normativa urbanística i territorial, i conseqüentment procediu a tramitar una la modificació de planejament, que prevegi específicament la compatibilitat d’usos o alteri la qualificació del sòl afectat per l’abocador. En tots els casos cal que es disposi de l’aprovació prèvia del projecte per part de la Comissió Territorial d’Urbanisme de les Comarques Centrals, seguint el tràmit de l’article 48 del D. 1/2010, de 3 d’agost del text refós de la Llei d’Urbanisme o, alternativament, de l’aprovació definitiva, feta per la mateixa Comissió, de la modificació del planejament urbanístic i territorial.
A Fonollosa, el 3 d’agost de 2012

L’Alcalde



Jaume Serarols Beltran

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada