Generalitat de Catalunya
Departament de Territori i
Sostenibiltiat
Direcció General de Qualitat Ambiental
Av. Diagonal, 523-525
08029 – BARCELONA
En. JAUME SERAROLS BELTRAN,
Alcalde - President de l’Ajuntament de Fonollosa i en el seu nom i
representació en virtut de les atribucions conferides en l’art.53.1.k) del
Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril , per mitjà del qual s‘aprova el text
refós de la llei
Municipal i de Règim local de Catalunya,
EXPOSA
I.-
Atès que en data 4 de juliol va tenir entrada en aquest Registre General de
l’Ajuntament, sota el Núm. 762, la comunicació de la Direcció General de
Qualitat Ambiental, sobre la sol.licitud d’autorització ambiental de l’empresa
Efienergia S.L., referida a l’activitat de dipòsit controlat al paratge de Vinya
d’en Tot, dins el terme municipal de Sant Mateu de Bages.
Atès que l’esmentat expedient es troba
en tràmit d’informació pública, segons anunci publicat al DOGC número 6165 de
data 6 de juliol de 2012,
II.-
Que dins el termini atorgat i mitjançant el present escrit, formula les següents al.legacions en base als
següents fets i fonaments de dret :
AL.LEGACIONS:
PRIMERA.- L’emplaçament
d’aquesta nova activitat es dintre el municipi de Sant Mateu de Bages, a uns
200 metres del límit amb el terme municipal de Fonollosa. L’emplaçament
proposat per aquest dipòsit es dintre el sòl no urbanitzable del municipi de
Sant Mateu de Bages, amb les qualificacions d’àrea preferentment agrícola, clau
3.1, protecció de la vegetació natural, clau 4, i regeneració ambiental i
paisatgística, clau 7. Segons es preveu al Pla Territorial de les comarques
centrals, aquest emplaçament està afectat, en part, per la qualificació de sòl
de protecció especial i, en part, per sòl de protecció preventiva.
En
la memòria del projecte es justifica la compatibilitat amb la qualificació de
la clau 3.1, assimilant el dipòsit a les instal·lacions d’interès públic, que
inclouen equipaments educatius, esportius, sanitaris i similars. Aquesta
assimilació es del tot forçada i excessiva si ens atenem a l’impacte ambiental
d’un abocador, encara que sigui controlat, i el comparem amb el que pot
ocasionar una escola, un hospital o una instal·lació esportiva. Cal que es
valori, per qui correspongui, la viabilitat d’aquesta assimilació.
SEGONA.-
Hi ha una contradicció flagrant entre l’ús de dipòsit per a residus i els
autoritzables en clau 4, de protecció de la vegetació natural, a on es fa
constar expressament, en les NN.UU., que:
“ Els terrenys
d’aquesta àrea no podran ser dedicats a utilitzacions que impliquin
transformació del seu destí o de la naturalesa forestal o que lesionin el valor
específic de la vegetació arbòria que hom vol protegir.”
Es
pretén justificar la part d’abocador emplaçada dintre l’àrea de regeneració
paisatgística assimilant-ho a una
actuació de regeneració ambiental. Aquesta assimilació pot entrar dintre el
terreny del frau de llei ja que la materialització d’una actuació
desitjable, com pot ésser la restauració d’una explotació a cel obert, no es
pot fer amb qualsevol tipus de material, i molt menys amb alguns que poden ser
contaminants en major o menor grau, i per això es dipositen en un abocador
controlat.
TERCERA.-
Encara que la compatibilitat amb el Pla Territorial, i pel que fa al sòl de
protecció preventiva, es pot arribar a justificar, seguint el procediment de
l’article 48 de la Dl 1/2010, de 3 d’agost del text refós de la Llei
d’Urbanisme, no consta que aquest tràmit s’hagi completat, tot i essent
essencial per dictaminar la seva compatibilitat. NO veiem que sigui viable,
en cap cas, acreditar la compatibilitat de l’ús d’abocador amb la qualificació
de sòl de protecció especial, ni amb la de regeneració ambiental.
QUARTA.-
Els articles 17 i 60 de la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i
control ambiental d’activitats, regulen el procediment de tramitació i efectes
de l’informe de compatibilitat urbanística. En concret es fa constar que, si
aquest informe és desfavorable, s’ha de dictar resolució que posi fi al procediment
i arxivar les actuacions. Encara que la competència dominant per l’emissió
d’aquest informe recau en l’Ajuntament de Sant Mateu de Bages, s’ha de tenir en
compte la proximitat amb el terme municipal de Fonollosa, i la incidència sobre
el Pla Territorial, que afecta tota la comarca del Bages i les altres que li són
veïnes.
Tot
i que desconeixem el contingut de l’informe emès per l’Ajuntament de Sant Mateu
de Bages, tota vegada que no s’ha inclòs en la documentació exposada al
públic via web, i tampoc s’ha pogut consultar presencialment a la Direcció
General de Qualitat Ambiental, ens hem de ratificar en que l’ús d’abocador
és totalment incompatible amb les qualificacions del sòl regulades pel
planejament urbanístic i territorial. Si és el cas, i els òrgans competents ho
creuen adient, es pot tramitar una modificació de planejament, que
prevegi específicament la compatibilitat d’usos o alteri la qualificació del
sòl afectat per l’abocador. En tots els casos cal que es disposi de l’aprovació
prèvia del projecte per part de la Comissió Territorial d’Urbanisme de les
Comarques Centrals, seguint el tràmit de l’article 48 del D. 1/2010, de 3
d’agost del text refós de la Llei d’Urbanisme o, alternativament, de
l’aprovació definitiva, feta per la mateixa Comissió, de la modificació del
planejament urbanístic i territorial.
CINQUENA.-
La tramitació de l’expedient es fa en base a una documentació tècnica titulada
“Restauració d’activitat extractiva d’argila mitjançant el rebliment amb bales
de materials adequats al T.M. de Sant Mateu de Bages”, quan, en la realitat, es
tracta d’un abocador controlat de material embalat.
Que
ens trobem davant un abocador ho demostra la mateixa documentació inclosa a la
memòria del projecte, segons segueix:
-
En l’informe Iberpotash
S.A., es fa referència a una instal·lació de “vertedero de residuos”.
-
Es fa constar que, per al
replenat, es farà servir material embalat, procedent d’estació de triatge, i
utilitzant elements no “valoritzables”.
-
Es preveu la producció de
3.042,7 tones de lixiviat a l’any.
-
Es preveu que el material de
replenat contingui fins a un 15 % de matèria orgànica. Si tenim en compte que
el volum anual aportat es de 110.000 tones, tindrem un abocador al que
s’aporten 16.500 tones de matèria orgànica cada any.
-
Es preveu un sistema de
desgassificació per compensar la fermentació de la matèria orgànica, encara que
no s’avaluen els seus efectes mediambientals.
D’acord
amb el que consta a la documentació que s’ha pogut consultar, en aquest
abocador s’hi admetran els següents residus:
Codi Tipus de residu
020104 Residus plàstics
030307 Deixalles de pasta de paper i
cartró
030308 Residus procedents de la
classificació de cartró
040109 Residus de confecció i acabat de
pell
040209 Residus de materials compostos:
tèxtils, elastómers, plastómers
040215 Residus d’acabats
040221 Residus de fibres tèxtils no
processades
040222 Residus de fibres tèxtils
processades
070213 Residus de plàstic
070514 Residus sòlids no especificats al
codi 070513
150101 Envasos de paper i cartró
150102 Envasos de plàstic
150103 Envasos de fusta
150104 Envasos metàl·lics
150105 Envasos compostos
150108 Envasos mixtos
150109 Envasos tèxtils
150203 Absorbents, materials de filtració,
draps de neteja
160119 Plàstics provinents de vehicles
170604 Materials d’aïllament i materials
de construcció que contenen amiant
170802 Materials de construcció a base de
guix
190401 Residus vitrificats
190801 Residus de garbellament
191208 Residus tèxtils
191210 Residus combustibles derivats de
residus
191212 Altres residus diferents del codi
191211
191302 Residus sòlids provinents de la
recuperació de sòls
En
base a les consideracions dels apartats anteriors, ens trobem davant la
tramitació d’un expedient d’activitat per un abocador controlat de residus, que
es pretén instal·lar sobre l’emplaçament anomenat Vinya d’en Tot, al terme
municipal de Sant Mateu de Bages, dintre el sòl no urbanitzable, amb qualificació
urbanística i territorial incompatible.
Per tot l’exposat
anteriorment,
Que tingueu
per presentat el present escrit d’al·legacions i procediu a deixar sense
efectes la tramitació de sol·licitud d’autorització ambiental número
d’expedient B1AAI110027, per ésser incompatible amb la normativa urbanística i
territorial, i conseqüentment procediu a tramitar una la modificació de
planejament, que prevegi específicament la compatibilitat d’usos o alteri la
qualificació del sòl afectat per l’abocador. En tots els casos cal que es
disposi de l’aprovació prèvia del projecte per part de la Comissió Territorial
d’Urbanisme de les Comarques Centrals, seguint el tràmit de l’article 48 del D.
1/2010, de 3 d’agost del text refós de la Llei d’Urbanisme o, alternativament,
de l’aprovació definitiva, feta per la mateixa Comissió, de la modificació del
planejament urbanístic i territorial.
A Fonollosa, el 3 d’agost de 2012
L’Alcalde
Jaume Serarols Beltran
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada